Instagram oppnådde for ikke lenge siden 850 000 000 (700 millioner) aktive brukere på globalt nivå, det er et latterlig antall brukere, og det betyr også at det er alt for mye bra innhold vi aldri ser. Faktisk, ifølge Instagram selv, savner hver bruker 70 % av innholdet i feeden sin.
Med det i tankene var det ikke mange år siden Instagram introduserte algoritmen deres, som fanger opp forskjellige signaler fra brukerne deres for å bestemme hvilket innhold som skal være øverst i en brukers feed. Ideen med algoritmen var og er å sørge for at hver enkelt bruker ser de innleggene som den enkelte er mest interessert i og engasjert i.
Hva vet vi om algoritmen?
I de første seks årene av Instagrams liv ble feeden vår delt inn i en enkel omvendt kronologisk rekkefølge basert på Instagram-brukerne hver person fulgte. Med andre ord, når du logget på Instagram, så du de nyeste innleggene først. Selv om det var fra moren din, eller favorittfotballlaget ditt, og uten at kvaliteten på innholdet ble vurdert.
Da annonserte Instagram at de ville gå fra denne enkle omvendte kronologiske rekkefølgen til en avansert algoritme. Generelt var folk ikke glade for det. Og selv om vi fortsatt kan finne folk som klager på dette, har Instagram kommentert at det har bidratt til å øke engasjementet rundt innholdet på Instagram.
Som de fleste andre sosiale nettverk holder Instagram kortene sine tett når det kommer til å dele informasjon om algoritmen, men de har avslørt noen av elementene som utgjør algoritmen.
Hvordan fungerer Instagrams algoritme?
I følge et blogginnlegg lagt ut av Instagram, oppfordrer endringene oss til å «først se de innleggene vi bryr oss mest om». I hovedsak prøver algoritmen å forutsi hvilket innhold som interesserer deg mest og skyver dette til toppen av feeden din.
Så hvilke omstendigheter avgjør hvilken Instagram du synes er mest interessant?
De eneste spesifikke faktorene Instagram nevner er “sannsynligheten for at du er interessert i innholdet”, “ditt forhold til personen som legger ut” og “og aktualiteten til innlegget”.
En samtale med Business Insider, der en talsperson fra Instagram kunne være litt mer spesifikk, ga disse svarene:
Aktuelle saker
Instagram er kanskje ikke lenger omvendt kronologisk, men tar likevel hensyn til at folk ønsker å se ferske nye innlegg hver gang de sjekker Instagram-feeden deres.
Hva betyr det for deg? Selv om folk kanskje ikke nødvendigvis ser innlegget ditt i det øyeblikket du legger det ut, er det likevel viktig å time dette øyeblikket for å få maksimalt engasjement på innlegget ditt, så snart som mulig. En tommelfingerregel sier kl 17.00, dette kan selvsagt variere fra målgruppe til målgruppe.
Forpliktelse
Siden engasjement indikerer at et innlegg er veldig tiltalende, øker Instagrams algoritme et innlegg som får flere likes og kommentarer. Tidlig engasjement er spesielt viktig fordi en mengde innledende aktivitet indikerer for Instagrams algoritme at innlegget er verdt å flytte til toppen av følgernes feeder – noe som ytterligere fører til mer engasjement.
Hva betyr det for deg? Så mye som mulig bør du prøve å få mye engasjement umiddelbart etter at innlegget ditt er lastet opp på Instagram.
Forhold
Hvis vi går lenger enn å følge en profil, spiller denne faktoren en rolle når Instagram analyserer hvor dypt forholdet ditt er til en profil. Med andre ord, over tid, hvor mye du engasjerer deg i en profils innhold. Så jo mer du liker og kommenterer innholdet til en profil, jo oftere vil du se innholdet i feeden din.
Dette sikrer at du ser innhold fra personer du har et nærmere forhold til enn andre, selv om de kanskje ikke har nok følgere eller liker å bli boostet av Instagram. Et eksempel kan være at du ser din mors innlegg før du ser et innlegg fra Kim Kardashian, selv om Kim Kardashians innlegg har mye mer engasjement.
Hva betyr det for deg? Det er viktig å holde kontakten med alle følgerne dine. Konsekvent engasjement har mer verdi for deg enn sporadisk engasjement. Så bli kjent med følgerne dine, vet hva de vil se fra deg, og engasjer deg med dem. Du kan evt bruk Instagram Insights for å spore hvilke av innleggene dine som fungerer best, og modeller resten av innholdet etter det som fungerer best.
Profilsøk og direkte delinger
Å søke etter en Instagram-profil sender et sterkt signal om at du er interessert i å se mer innhold fra profilen deres. Og å dele andres innlegg med nettverket ditt gjennom direktemeldinger indikerer at du fant innholdet engasjerende, selv om du ikke offentlig har likt eller kommentert det innlegget. Begge disse tingene er med på å indikere for Instagrams algoritme hvor sannsynlig det er at du er interessert i innlegg fra disse profilene.
Hva betyr det for deg? “Direktemeldinger” er vanskelig å spore, selv om du ikke kan se disse delingene, overvåker Instagram dem fortsatt i bakgrunnen. Dette er en annen sterk grunn til at du bør legge ut innhold som appellerer til brukerne du ønsker å komme i kontakt med. Maksimer innvirkningen på folk som søker etter profilen din med en sterk biografi, sjekk ut denne fra ASOS.
Hvordan fungerer algoritmen i forhold til Instagram reels?
Instagrams algoritme for Reels er utviklet for å fremme innhold som brukerne mest sannsynlig vil nyte. Når det gjelder Reels, tar algoritmen hensyn til flere faktorer. For det første vurderer den interaksjonsdata, som inkluderer informasjon om hvilke Reels du tidligere har likt, delt eller kommentert. For det andre tar den hensyn til informasjon om innholdet av Reel, som lydspor, forståelse av videoens innhold ved hjelp av bilde- og tekstgjenkjenning, samt detaljer knyttet til brukeren som har opprettet Reel. I tillegg tar algoritmen hensyn til dine tidligere aktiviteter på Instagram, som innleggene du har sett på og dine søk. Ved å analysere disse dataene, kan Instagrams algoritme rangere Reels på feeden din og fremme det innholdet som mest sannsynlig vil være av interesse for deg.
Hvilke fordeler gir Instagrams algoritme for deg?
Den største fordelen er at algoritmen sørger for større engasjement, i hvert fall ifølge tall fra Instagram selv. Men i tillegg ser vi også et par ekstra fordeler dersom du klarer å utnytte det optimalt.
Kvalitetsinnhold stiger til toppen
Som Kevin Systrom, Instagrams medgründer og administrerende direktør, sa til New York Times: “Dette betyr i hovedsak at Instagrams algoritme sørger for at de 30 % du ser er de best mulige 30 %. Hvis du konsekvent leverer kvalitetsinnhold, i tråd med forventningene til følgerne dine, har du en enorm fordel i forhold til profilene som kaster ut massevis av lavkvalitetsinnhold.
Stolper har lengre levetid
Før Instagram rullet ut algoritmen deres, var halveringstiden til et Instagram-innlegg 72 minutter, så halvparten av engasjementet ville finne sted på den tiden. Nå har du kanskje lagt merke til at innleggene dine blir kommentert og likt i flere timer, om ikke dager etter at du har lastet dem opp.
Dette betyr at hvis du legger ut kvalitetsinnhold som engasjerer følgerne dine, vil det mest sannsynlig bli vist til de følgerne som ikke var online en stund etter at du lastet opp.
Hvordan fungerer profilen din best med Instagrams algoritme?
Ikke alle har like mye nytte av Instagrams algoritme, så la oss ta en titt på noen av tingene du kan gjøre for å spille på samme lag som det.
Fokus på kvalitet
Har du fått med deg at Instagrams algoritme gjør kvalitetsinnhold viktigere enn noen gang? Algoritmen vil prøve å begrave innhold av lav kvalitet og la kvaliteten stige til topps.
Kjenn følgerne dine
Engasjement er nøkkelen til suksess gjennom det algoritmebaserte Instagram, men det er viktig å huske at ikke alle målgrupper finner de samme tingene engasjerende. Det betyr at du må bli veldig godt kjent med målgruppen din, og forstå hva som appellerer mest til dem. Hvilke bilder, videoer eller tekster vil mest sannsynlig inspirere dem til å samhandle med innholdet ditt.
Som nevnt tidligere lærer du mer om dine følgeres adferd gjennom Instagram Insights, bl.a. kjønn, alder og generell demografi. Du kan bruke disse detaljene til å lage en persona rundt følgerne dine, f.eks. bestemme i hvilket land du har flest følgere og optimaliser når innholdet ditt skal deles basert på dette.
Bruk passende hashtags
Hashtags kan hjelpe deg med å koble til allerede eksisterende fellesskap på Instagram og få nye følgere til å engasjere seg i innholdet ditt.
Instagram selv kommer med disse retningslinjene for bruk av hashtags:
Vær spesifikk: F.eks. velg #bmwvan fremfor #van
Vær relevant: Relevante hashtags hjelper deg med å komme i kontakt med folk som har en reell interesse for innholdet ditt, ikke bare folk som ønsker «like-backs».
Vær observant: Hold øye med hashtaggene dine følgere og konkurrenter bruker, og inkluder dem selv.
Brug Autolikes (automatiske likes til dine posts)
Siden tidlig engagement, altså likes og kommentarer er så vigtige ift. at ranke godt i Instagrams algoritme, er det vigtigt at få likes hurtigt.Siden tidlig engasjement, det vil si likes og kommentarer, er så viktig med tanke på å rangere godt i Instagrams algoritme, er det viktig å få likes raskt. Av den grunn velger mange å bruke Autolikes for å øke organisk aktivitet. Det kan f.eks. prøv gratis her, hos Norges største leverandør, https://autolikes.no/pages/faa-instagram-likes-gratis
Autolikes er en revolusjonerende tjeneste som sender 50-5000 likes automatisk hver gang du laster opp, etter eget valg. Dette skjer automatisk og innen 2-30 minutter. Dette betyr at innlegget ditt stiger til toppen av følgernes feed, og får mye ekstra engasjement fra følgerne dine, noe som gjør verktøyet utrolig effektivt.